Afro
Tradicionális afrikai tánc némiképp lefinomítva a mi nyelvünkre.
Dob, ritmus, lendület, dinamika. Felszabadító érzés.
A dob a szívdobogásunkra “felesel”.
Kedvelt zenei műfajaink, táncaink jelentős része az afrikai táncokból alakultak, formálódtak, nem véletlenül: salsa, szamba, valalmennyi swing tánc, jazz, hip-hop, funky stb. A gyökerek, a gyökereink Afrikába nyúlnak vissza, az ősi formákhoz és ritmusokhoz.
A dob adja a ritmust, mint a szívdobogásunk, tánc közben eggyé válunk a zenével. Lendülete, dinamikája felszabadít, ösztönösen mozgunk rá, kiadjuk a feszültséget, energiával töltődünk fel.
Órák felépítése: A bemelegítést és a rávezető gyakorlatokat a lépések elsajátítása, majd rövid koreográfia követi. Óra végén levezetésként lazítunk.
Tanárunk:
Helyszín:
Időpont:
Argentin tangó
A férfi ránéz a nőre. Nézi. A nő talán visszanéz. Vagy mást néz. Csendesen. Néz.
A nő egyszer csak visszanéz a férfira. Először lopva, azután már egyértelműen. Ránéz.
A férfi biccent a fejével, miközben nézi a nőt. A nő is biccent. Megegyeztek. A férfi odamegy a nőhöz. A nő megvárja a helyén, de elé is mehet, amikor már teljesen biztos benne, hogy a felkérés neki szólt.
Nem kapkodnak. Egyikük sem. Nyugodtan állnak egymás mellett, egymással szemben. Szól a zene. A férfi az ölelését nyújtja. A nő elfogadja és ő is az ölelését nyújtja. Találkoznak. Egymáshoz érnek. Érzik egymás ruháját, érzik egymás illatát, bőrét, lélegzetvételét. Szól a zene. Először csak nagyon lassan kezdenek el mozogni, csak úgy, hogy más kívülről nem is veszi észre. Megteszik az első lépést. Még óvatosan, nehogy véletlenül valami váratlan történjen. Kialakul a kapcsolat közöttük. Ők már egy testként mozdulnak.
Azután sétálnak. Együtt sétálnak. Ők ketten és a zene. Először csak az alap ritmus szerint. Később a zene is színesedik. Ők is egyre többféle lépést, fordulást, kombinációt táncolnak. A zene dinamikusabb lesz, és ők is dinamikusabban mozdulnak. Azután a zene puha és lágy lesz. És ők puhán, és lágyan lépdelnek rá. A mozdulatok lelassulnak, időnként meg is állnak. De belül mindig mozognak. Van, hogy olyan kicsit, vagy olyan lassan, hogy látni nem lehet, de érezni igen. Azután megint erősebb lesz a zene. Együtt élnek a zenével. A férfi, mintha egy hangszeren játszana, hol lágyan, hol erőteljesebben, „játszik” a nővel együtt. A nő is játszik. A közös játék, a közös tánc akkor a legjobb, ha mindketten kicsit a saját, kicsit a másik, de leginkább egy közös táncot „játszanak”. Szerelmet játszanak, három perc szerelmet, férfit és nőt játszanak. Olyanokat, akik figyelnek egymásra.
A játék a zene végéig tart. A zene végeztével még állnak mozdulatlanul, katartikusan. Azután megköszönik egymásnak, és ki-ki megy tovább a maga útján.
Találkozhatnak még. Ha mindketten akarják. Ha az egyik nem akarja, akkor nem kell többet játszaniuk.
Ez a tangó. A tangó olyan, mint az élet. A tangó maga az élet.
Ez az autentikus (argentin) tangó.
A teljes folyamat megtanulható, sőt, azt is megtanítjuk, hogy hogyan tehetjük ebbe a rendszerbe bele önmagunkat. Amilyenek vagyunk. Mindenki másmilyen. Tehát nem álruhát gyártunk, hanem egy méretre és stílusra igazított öltönyt illetve estélyit. Ami felismerhetően az, ami, de benne mi magunk vagyunk.” /Gáspár László/
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
Balboa
A balboa eredetét illetően elég nehéz közös nézőpontot kialakítani. Sok tánccal foglalkozó szakember szerint ez a tánc a foxtrottból ered, mások szerint a charlestonból vagy a collegiate shagből fejlődött ki. Ami viszont biztos: Amerika nyugati partvidékén, Los Angeles környékén született meg a ‘30-as évek közepén és a nevét a Balboa félszigetről kapta, amely a város déli részénél húzódik.
A lépések palettáján megtalálhatóak mind a charleston, a shag, a cake walk és természetesen a lindy hop elemei is. Mindezek zártabb tartással, egyenes testtartással, gyors, pörgő lábmunkával párosulnak.
A legenda szerint a balboa a zsúfolt tánctermekben született, amikor gyors zenére már nem voltak kivitelezhetőek a lindy hop figurák, az akrobatikák és a széles láblendítések, ezért egymás és saját testi épségének megőrzése érdekében a bulizni vágyók elkezdték kicsiben, egymáshoz szorosan állva kitáncolni a swing muzsikát.
Tanárunk:
Helyszín:
Időpont:
Boogie woogie (rock & roll)
“A boogie woogie könnyű és játékos, ugyanakkor dinamikus tánc. Legfőbb jellemzője a szabad vezetés, az improvizáció. Talán ez az, ami leginkább megkülönbözteti a többi tánctól. Az igazi boogie táncos nem előre betanult koreográfiákat sajátít el, hanem a saját egyéniségével adja vissza a zene hangulatát. A tipikus rock and roll zenén kívül a blues, a jazz illetve a swing típusú zenék mind lehetőséget teremtenek egy kis boogie-ra.
Eredete
A boogie woogie alapvetően swing eredetű tánc. Szülőhelye bizonytalan, de az USA déli államainak kocsmáiban játszott nyers zene hatása kétségtelen. Népszerűsége az 1920-as és 1930-as években teljesedett ki, majd az 1950-es években a rock & roll elterjedésével vált népszerűvé Európában. Az Egyesült Államokban nevezik néha a swing európai stílusának, változatának is.”
/http://www.rockandroll.info.hu/
Tanárunk:
Helyszín:
Időpont:
Brazil szamba
A szamba afrikai eredetű, ősi népi tánc, amely a rabszolga kereskedés útján jutott el Brazíliába. Szaggatott, rövid
mozdulatai a megbilincselt rabszolgák mozgására emlékeztetnek: még tánc közben sem tudtak láncaiktól megszabadulni. Magával ragadó, eredeti ritmusa az ősi zenei kifejezésmódot idézi.”
Eredete
A szamba eredetileg több táncforma gyűjtőneve, melyeket az elmúlt évszázadokban az afrikai néger rabszolgák vittek magukkal Kongóból, Szudánból és Angolából új hazájukba, Brazíliába. Abban az időben ezt az igen népszerű táncfajtát semba néven ismerték, ami a tipikus csípőmozgásokat jelölte. A bantu népeknél az extázis, a mámorító tánc állt a középpontban, ami kultikus ünnepségeik jellegzetessége volt. Az afrikai tánckultúra a brazil partvidéken is elterjedt, s a táncnak Rio, Sao Paulo, Pernambuco, Bahia és Maranhao is otthont adott.
Mindemellett a körtánc is kedvelt volt, melynek középpontjában egy szólótáncos vagy egy pár is táncolt. A brazilok ezeket a táncokat Batuque, Lundu vagy Samba névvel jelölték, s mozgást illetve ünnepséget jelentettek. A legnépszerűbb körtánc a “Samba de moro” volt, melyet már a modern szamba elődjének tekinthetünk. A szamba zene az ősi Afrika kultikus zenéjéből származtatható. Fő hangszerei (dobok, harangok) főként afrikai eredetűek. A gyors, élénk zene ösztönözte a táncos mozgást.
Tanárunk:
Helyszín:
Időpont:
Charleston és tradicionális jazz
A charleston stílus a 19. század végén alakult ki, amikor a fekete és fehér mozgáselemek egy afro-amerikai táncstílussá olvadtak össze. Ekkor veszi kezdetét a Nagy Jazz korszak. A dinamikus, improvizatív és virtuóz swing zenére és swing táncokra előtérbe kerültek.
A cakewalk volt az első tánc a 20. század elején, amely az un. afro-amerikai táncok előfutáraként Európát elérte. Ezt követték a divattáncok, mint a onestep, a jimmy, a charleston és a black bottom. A charleston az Egyesült Államok déli államaiban ütötte fel a fejét mint a feketék népi tánca. Elsősorban – nem meglepő módon – Charleston városában volt közkedvelt.
Amint Európába átterjedt, jött a charleston őrület. Az 1920-as években már rendkívül népszerű dzsessztánccá nőtte ki magát, már a hivatásosok is táncolták.
A charlestont ragtime zenére járják – szabad ütemű tánc, egészen rendkívüli életerővel. Jellemző rá a lábfej elejének befelé, a sarkok kifelé fordításával csavart lépés.
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
Amerikai sztepp
Fred Astair nyomában…
A kabaré és musical tánc csúcsa több mint 50 éve.
Afrikai gyökerekkel, ír illetve skót néptánc behatással rendelkezik, a jazz, a ragtime és a swing zene olvasztótégelyében kialakult ritmikus kopogás-kombináció.
A mozgásról
Talán ez az a tánc, amely a legközelebb juttat a zenészhez és magához a zenéhez. Egy igazi művészi forma ritmusban, ütemben és egyensúlyban.
Eredete
Évekig nélkülözhetetlen volt egy színész, énekes vagy táncos számára.
Története 200 évvel ezelőttre nyúlik vissza, de a csúcsa az 1920-as évektől haladt előre még 20-30 évig. Sok ünnepelt művész között a történetkönyvek William Hanry Lane-t említik, mint a legelsőt, aki hírnevet szerzett, később King Rustus Brown-t és Harry Swintont, Eddie Recort és Bill Robinsont, a csoportok közül a Four Step Brothers-t és a Tip, Tap and Toe-t, rövid sikerű művészeket mint King, King and King-et, a Nicholas Brothers-t és az igazi, tiszta sztepptáncosokat, mint a Condos Brothers-t és Baby Laurence-t. A felsorolásból kihagyhatatlan még Fred Astaire, Gene Kelly, Eleanor Powell, és Ann Miller szintén.
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
Elektro swing
Remek zenék újrahangolva – és tánc, tánc, tánc!
Tradicionális jazz, charleston, shuffle és lindy hop.
Tradicionális jazz, lent hangsúlyos ritmizáció, charleston jellegű forgatások, “hip-hop” és shuffle – így kel életre a 20-as évek swingje egy új őrületben.
Az elektro swing zene és tánc egy újfajta stílus, szólóban és párban is táncolhatsz rá.
A 20-as, 30-as évek divattáncait, a lindy hop, a charleston és a tradicionális jazz elemeit tartalmazza, valamint egyfajta – a hip hop világához hasonuló – shuffle táncot: charleston jellegű forgatásokon keresztül lábemelésekkel és lent hangsúlyos ritmizációval kialakult táncforma.
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
Funky jazz
James Brown, Kool and the Gang, Michael Jackson… Ha ezekre a nevekre gondolunk, elsőként egy zenei stílus ugrik be, rögtön utána pedig a magastalpú cipők, a mikrofon frizurák, a trapéznadrágok – a funk alappillérei.
Az 1960-as évek végén indult és igazán a ‘70-es években teljesedett ki a stílus. Erősen kötődik az afrikai zenéhez és mozgásvilághoz, emiatt hangsúlyos a basszusgitár, a szintetizátor illetve a dobok erőteljes játéka. Afro-amerikai zenészek a soul és a rhythm and blues elemeit vegyítették egy új, táncolható zenei formává, amely hatalmas rajongó táborra tett szert Amerikában és az egész világon egyaránt.
Szeretettel várunk, ha szeretnéd átérezni a disco fénykorát és képzeletben szívesen vennél fel köldökig kivágott aranyinget 😉
Az órákat az Afro tánckurzusunkról ismert Molnár Vica tartja, akinek a Funky Jazz az afrikai kulturával együtt a szívéhez nőtt:
“Az óra egy igazi időutazás a múltba és aki szereti a 70es-80as évek nagy slágereit, annak itt a helye! Dinamikus és szórakoztató koreográfiák remek zenékre. Let’s have a funk!”
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
Hastánc
Üdvözlünk az érzékek birodalmában…
Improvizatív, lírai, szabad tánc. Minden, ami a nőiességgel összefügg, kifejezhető vele, így érzelmi skálája is végtelen. Alapvetően a szépségről szól, de nemcsak annak tárgyi értelmében, hanem sokkal inkább egy elvontabb, magasabbrendű szépségről, egységről, harmóniáról, pozitív energiákról, egy bennünk élő ideálról mesél.
A mozgásról
A hastánc az európai táncokkal ellentétben a belső izmok mozgatásából áll. A hangsúly a csípőtájékon van, azonban az érzelmeket, a tánc lelkét a finom kézmozdulatok mesélik el.
Jellegét egyrészt az egymásba átfolyó, lágy, hullámzó, érzéki csípőmozdulatok adják, amelyek kígyózó, hipnotikus hatásúak, másrészt az energikus, hirtelen és pontos csípőlökések és -ejtések, a rázások és rezegtetések. Nehézségét az adja, ami szépségét is: a legtöbb mozdulatnál a felsőtest és a csípő teljesen más, gyakran ellentétes irányú mozgást végez. Ebben a táncban teljesen elkülönül a csípő, a derék, a mell, a váll, fej mozgása, minden mozdulatnak nőiességet, érettséget kell árasztania. A tánc így egyszerre légies, misztikus, kecsesen áramló és határozott, földi, szenvedélyes.
Mindezt elősegíti a lírai, de különböző ritmusvilágú arab zene is.
Fejleszti a hát tartóizmait, a combot és persze a hasat is. Az izmok és az inak gyöngéden, harmonikusan mozognak.
Eredete
A világ egyik legrégibb, és a mai napig szinte változatlan formában fennmaradt tánca, gyökerei az ókori világ termékenységi szertartásaihoz vezetnek vissza. Eredeti arab neve: Raks Sharki, szószerint azt jelenti, hogy a “Kelet tánca”.
Európába először Napóleon és katonái hoztak hírt az egzotikus táncosnőkről. A 19. században a franciák és általában az európaiak számára szokatlan stílusú táncot hastáncnak (danse du ventre) nevezték, mivel első pillantásra úgy tűnik, mintha csak a has mozogna.
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
Jazz tánc
A jazz tánc kifejezéssel először 1917-ben találkozunk. Gyökerei a new orleansi feketék kongó-táncaihoz nyúlnak vissza: A 20-as években Harlem volt a fekete jazz táncosok fellegvára.
1940 körül új elemekkel gazdagodott a stílus a balett és a modern tánc hatására. Első alkalommal 1960-ban jelenik meg a jazz tánc Londonban, mint önálló látványon alapuló tánc és ekkortól már semmi nem akadályozhatja meg abban, hogy meghódítsa a világot.
A stílus egy speciális izolációs technikán alapszik: testünk egyes területei egymástól függetlenül mozognak. Lényege a “policentrikusság”, azaz legalább két mozgásközpont (fej-nyak, vállak, mellkas, medence, a kezek és a lábak) egymástól függetlenül mozog.
Az órákra szabadon lehet csatlakozni, középhaladó szintűek, de várjuk a kezdőket is!
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
Kizomba
A legérzékibb páros tánc.
A szó jelentése – az Angolában fellelhető kimbundu nyelvjárásban – parti, buli, (ünnepi) összejövetel, de a szó hivatkozik magára a zenére és a táncra is.
QuiSomba: XVI.sz.-ból származó kimbundu kifejezés; azt a helyszínt jelöli, ahol a győzelmet, király házasságkötését, jó aratást vagy születést megünnepelték (tánctér, ünnepi gyülekezőhely).
“mu kukina pala um Izomba” – ezzel a kifejezéssel invitálták egymást a barátok, ismerősök, találkozókra, összejövetelekre, hogy laza társaságban legyenek (~ menjünk táncolni).
Eredete:
Portugál gyarmatokról, elsősorban Angolából származik.
A kizomba zene a kis-Antillákról származó zouk, a Haitiről eredő kompa és az angolai semba jellegzetes keveréke:
A zouk 1983-ban került Angolába, amikor a Kassav’ együttes ott turnézott (az együttes egyik tagjának a nagyapja angolai származású), és nagy hatással volt a helyi zenékre és zenészekre. Előfutára volt Eduardo Paim (SOS zenekar), akinek a zenéjére szintén hatott ez az új stílus.
A semba és zouk fúziójából létrejött új zenei stílusra sokáig ’semba-zouk’-ként hivatkoztak. A semba-t kedvelő idősebb korosztály (ún. Kotas/Cotas) elzárkózott ettől a névtől, minek hatására Eduardo Paim és a fiatalabb korosztály elkezdte használni a kizomba szót.
Bár a kizomba hangzása hasonló az autentikus zouk-hoz, a kizombát általában portugálul éneklik, szemben a többnyire creol nyelven előadott zouk-hoz.
A kizomba tánc lépései a sembából erednek, bár lassabbak, rövidebbek és érzékibbek. A sembán kívül hatott rá az argentin tangó és a francia-karibi zouk is. A partnerek közti kapcsolat rendkívül szoros, testközelibb, mint más táncoknál. Lüktető ritmussal áramló zenéje sokak szívét rabul ejti…
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
Latin fit dance
Ahol a tánc és a sport találkozik.
Gyere bátran akkor is, ha még soha nem csináltál hasonót!
60 perces táncos, alakformáló, kardio tréning:
Latin-amerikai táncok (salsa, szamba, rumba, merenge és jive) lépéseivel és testizolációival a legjobb latin parti zenékre.
Azoknak ajánljuk, akik egyszerre szeretnék a testüket formában tartani és táncolni.
Vigyázz! Garantáltan megizzadsz.
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
Törzsi fúzió tréning
Ahol a hastánc az electric boogieval és a kortárs tánccal találkozik.
Ez a különös műfaj az egyiptomi vagy kabaré hastánc, az American Tribal Style (ATS, amerikai törzsi stílus) és az American Cabaret (amerikai showtánc) keveredéséből jött létre. Az ősi, archaikus és mai, modern tánc technikai elemeit egyaránt magába olvasztotta: hip-hop, popping, flamenco, kathak, odissi és még sok más folk-, és klasszikus tánc felfedezhető benne.
A tréningemről:
Tréningem hiánypótló, tudomásom szerint nem létezik hasonló tréningcsomag:
Táncomban a törzsi hastánc keveredik klasszikus indiai táncokkal (mudrák), a flamencoval, különféle street dance műfajokkal (hip-hop, electric boogie), pops & hops elemekkel és balkáni cigánytánccal.
A „fúzió” névhez híven maguk a gyakorlatsorok is több helyről származnak: megtalálhatóak itt a különböző kortárstánc technikák (Graham, földkontakt) a streching (figyelmesen kialakított, személyreszabott nyújtások), jóga (főleg hatha jóga és Vinyásza flow, mely a légzéssel is összehangolja a mozgást), Pilates (mélyizomtorna, ami főként a törzs izmaira koncentrál, de a végtagokat se hagyja ki).
Ezeket a gyakorlatokat többségében fekvő vagy ülő helyzetben végezzük, ezáltal a test többi részét a földön “rögzítve” mozgatjuk át az izomcsoportokat. Kikerüljük ezáltal az esetleges sérüléseket, és rávezetjük magunkat az amúgy nem mindig könnyen megérezhető kis izolációkra.
Közel 40 év színpadi-, és 27 év tánctanári tapasztalatát felhasználva raktam össze egy olyan kivonatot, mely nem csak a táncolni vágyókat segíti, hanem azokat is, akik kellemes élményekkel gazdagodva akarják karbantartani testüket, fejleszteni testtudatukat, és emellett szeretnének felszabadultan táncolni. Az improvizációs gyakorlatok által aktívvá tehetjük a megszerzett tudást, segítséget kaphatunk a ritmusérzék, a zene íveinek megélésében, az önkifejezésben. Felébresztjük, megmozgatjuk női energiáinkat, utána pedig „csak” tánc, Tánc és TÁNC!
Szeretettel várlak!
Vámos Veronika (Veros)
Eredete:
A Tribal Fusion (törzsi fúzió) az American Tribal Style Belly Dance (amerikai törzsi stílusú hastánc) mozgalom egyik legnépszerűbb ága. A ’90-es évek elején Carolena Nericcio teremtette meg az új stílust, amikor megalapította együttesét, a Fat Chance Belly Dance-t.
AZ ehhez hasonló társulások eleinte Belly Dance Theatre (hastánc-színház) néven működtek. Az egyik első együttest Jill Parker alapította „Ultra Gypsy” néven. Itt kezdett el kialakulni az azonnal felismerhető kosztüm, a mozgás karaktere és az újfajta zeneértelmezés, mely DJ-kkel is gyakran dolgozott.
Nericcio tanítványa: Stephanie Barto hozta az ATS-t a Közép-nyugatra. Heather Stants-szel alapított társulatot, melyet a Read My Hips (Olvasd a csípőm) névre kereszteltek. Utóbbi később különvált, és új együttest hozott létre Urban Tribal Dance Company (városi törzsihastánc társulat) néven San Diegoban. Itt az eredeti ATS-hez képest sokkal több underground elektronikát, moderntánc elemet (hip-hop, street stb) és minimális kosztümöt használtak.
A Tribal Fusion (törzsi fúzió) elnevezést Rachel Brice hozta a köztudatba. Az ATS közösségi formációival szemben ő volt az első, aki szólistaként jelent meg, valamint ő ötvözte először az amerikai kabarét és a törzsi stílust. E pillanattól tekinthető önálló stílusnak a Tribal Fusion.
A harcművészetekhez hasonlóan itt is a tanítók vonala alakította ki magát a táncot: Jamila Salimpour – Masha Archer – Carolena Nericcio – Jill Parker – Heather Stants – Mardi Love – Rachel Brice stb.
A ’60-as években pl. Jamila Salimpour megalapította Bal Anat nevű együttesét, mellyel Kalifornia reneszánsz vásárain lépett fel. A hastáncot így be kellett valahogy illeszteni a reneszánsz stílusba, mely oda vezetett, h. az előadás és a jelmez Észak Afrikától a Kelet Meditterráneumon keresztül minden stílusjegyet felvonultatott. Megjelentek eszközök, kellékek – mint pl. maszk, kígyó, kard – melyek színházi jelleget kölcsönöztek a táncnak.
Egy másik vonulat: Salimpour tanítványa, Masha Archer – aki egyben képzett festő és szobrász is volt, már a kreatív alkotás nagy részét a táncon keresztül találta megvalósíthatónak. Archer tanítványa, Carolena Nericcio még magasabb szintre emelve a táncot, alapította meg az ATS-t (amerikai törzsi hastánc-stílus), mely a Tribal Fusion-tól (törzsi fúzió) ered.
Manapság a TF (törzsi fúzió) egy igen gyorsan fejlődő és terjedő táncstílus. Némely ága eltávolodik az ATS-gyökerektől, olyannyira, hogy a legújabb TF-táncosok némelyike egyáltalán nem is tanul ATS-t. Ezzel együtt azt mondhatjuk, h. az alapítók és a tánctörténet ATS-sel való kapcsolata, az onnan származás az, ami miatt TÖRZSI Fúziós Hastáncnak nevezzük ezt a stílust, nem egyszerűen csak Fúziós Hastáncnak.
Alfajok:
-Dark Fusion – Ariellah Aflalo (a Törzsi Fúzió és a Gothic Belly Dance leszármazottja)
-Improvisational Tribal Style – Amy Sigil (a Törzsi Fúzió és az Improvizációs Törzsi Stílus az ATS-ből származik)
-Vaudeville Belly Dance (1800-1930-as évek kulturális hatását érezhetjük rajta mind zeneileg (jazz, swing, blues, Balkán, Közelkelet), mind a kosztümjén (jazz vagy még korábbi stílusjegyek). Az előadásba vitt komikum miatt hívják még Tribal Vintage stílusnak, de közel áll a Burlesque fúziós hastánchoz is, mellyel sok az átfedés.)
-Steampunk
-Art Nouveau
-Gothic Fusion
-World Fusion
-Theatrical
-Hip-hop/Jazzdance
A táncosok közül legtöbben más mozgásformákat is gyakorolnak (harcművészetek, jóga, moderntáncok stb.), melyek visszahatnak egyéni előadói stílusukra.
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
Lindy hop (swing)
A 20-as évek tánca megelevenedik…
A vérbeli amerikai táncok egyike, egy igazi fekete táncforma.
A mozgásról
A Lindy-Hop jellemzője a hangsúly árnyalatnyi előlegezése vagy késleltetése az alapütéshez, a beathez képest, ami a táncos mozgásában dinamikusan jelenik meg.
A tánc a zenét követi. Ha a zene lágy, lassú, akkor a mozgás is ezt tükrözi. Ha a zene gyors, pörgős, hirtelen váltásokkal, akkor a tánc is gyors, lendületes, kiállásokkal, esetleg ugrásokkal tűzdelve.
A tánc tükrözi a zene hangulatát, lüktetését, aki swingel valójában a zenét táncolja el, improvizál, miközben együtt forog partnerével.
A Lindy egyik jellegzetességének tartott akrobatika az 1930-as években tűnt fel, amikor Frankie Manning (a tánc emblematikus alakja) párjával az első ún. „air step”-et megalkotta. A vad akrobatikus elemeket azonban a versenyek és fellépések kivételével nem lehetett közönséges tánctermekben, klubokban gyakorolni és látni.
Eredete
A swing első ismert tánc formája a Texas Tommy 1913 környékén alakult ki. Ezt később Break-A-Way névre keresztelték át az 1920-as évekre, amikor már mindenki a Charlestonért bolondult. A Break-A-Way és a Charleston elemei ekkor kezdtek el keveredni. Ebből az elegyből egy új, akkor még név nélkül említett táncstílus kezdett kialakulni. A ma ismert Lindy nevet egy híres harlemi swing táncos, George Shorty Snowden adta ennek az új táncnak. A névadás előzménye Charles Lindhberg rekordja volt, amikor 1927-ben 33 óra alatt repülte át az Atlanti óceánt. Ez akkoriban, amikor a repülés még újdonságnak számított, igen nagy szenzációt jelentett. Ezért, aztán amikor egy újságíró, aki korábban még sohasem találkozott a kialakulóban lévő swing tánccal megkérdezte egy versenyen a győztes Shortyt, hogy mi a neve ennek az újdonságnak. A válasz: „Lindy Hop – repülünk, pont úgy, ahogy Lindy tette”.
A Lindy-hop fénykorszaka az 1930-as évek közepétől az 1940-es évek elejéig tartott, akárcsak magának a swing zenének és ezzel együtt a Big Bandeknek.
A tánc akrobatikus “levegő” elemeit pedig Frankie Manningnek köszönhetjük, aki először alkalmazta a Lindy-ben a különböző dobásokat, merész akrobatikákat.
Az Ő nevéhez fűződik a leghíresebb Lindy csoport, a Whitey’s Lindy Hoppers.
A Lindy-hop egy nagyon dinamikus, improvizatív tánc. A fiú vezeti a lányt egy, vagy két kézzel. A figurákat mindig a zene sugallja, a táncosok állandó kontaktusban vannak a zenével, s szinte felelnek mozdulataikkal a hangszerekre.
- Duke Ellington
- Louis Armstrong
- Ella Fitzgerald
- Chick Webb
- Count Basie
- Benny Goodmann
Gyere bátran akkor is, ha még soha egy lépést sem tettél a táncparketten vagy táncórán!
Gyere bátran akkor is, ha nincsen partnered. Az órákon folyamatos párcsere van.
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
Rock and roll
Egy clevelandi lemezlovas, Alan Freed használta először a rock and roll elnevezést 1953-ban.
A zenei stílus és tánc az 1940-es évek végén alakult ki a rhythm and blues, a hillbilly – vagy más néven rockabilly – és a western swing elemeiből.
Az 1950-es években viharos sebességgel hódította meg egész Amerikát, majd nemsokára átterjedt Európába is…
A mai értelemben vett rock and roll születését 1954-re datálják, amikor Bill Haley sikerre vitte a ma is mindenki által ismert Rock Around the Clock című dalát. A főként gitárokból álló hangszerelést később kiegészítették a dobok, a fúvósok, a zongora. A rock and roll legnagyobb előadói mind az említett műfajokon nevelkedtek. Little Richard, Chuck Berry, Bill Haley stb. A rock and roll csillaga 1962-ben áldozott le, amikor felerősödött a beat mozgalom és a Beatles lesöpörte a dobogóról.
A rock and roll mint tánc a boogie-woogie és a lindy hop elemeiből alakult ki.
Gyere bátran akkor is, ha még soha egy lépést sem tettél a táncparketten vagy táncórán!
Gyere bátran akkor is, ha nincsen partnered. Az órákon folyamatos párcsere van.
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
Kubai salsa
Egy egyszerű, ámde annál bulisabb tánc.
A “salsa” szó jelentése csípős, fűszeres szósz…
A salsa tánc és zene gyökerei Kuba afro-spanyol zenei hagyományain alapul.
A kubai zenében észrevehető afrikai ritmusok nyugat-afrikai törzsek tagjaitól származnak, akiket szolgaként hurcoltak át a Karib-szigetekre.
A latin zenék nagy részének eredete ugyan a kubai térségbe vezethető vissza, de a mai latin zene és tánc népszerű formái (mambó, cha-cha-cha, salsa) észak-amerikai fejlesztések, melyek az Észak-Amerikába (főként N.Y.C.) tartó kivándorlás (‘40, ‘50 Puerto Rico-ból, ‘60 Kubából) és a világ különböző zenei stílusainak és ritmusának (pl. jazz) keveredéséből született. A zenei örökség forrása tehát Kuba, de a nagyvilágban való elterjesztésének érdeme a new yorki puerto ricóiaké, akik mindmáig népszerű és globális tradícióként őrzik és művelik a salsát.
A kubai salsára jellemző a természetesség, a vidámság, az egyszerű ritmus. A pár mozgása folyamatosan körkörös, táncirányok nélkül, amit az olykor a felismerhetetlenségig túlbonyolított virtuóz kézmozdulatok és az afro testmozgás díszít. A férfi határozottan tartja ölelésében a nőt, az ő vezetésében a nő rugalmas csípőmozgások által tud kibontakozni.
Az alapvető mozdulatok elsajátítása után, minden olyan mozgást szabadon lehet alkalmazni, amely egyezik a zene ritmusával.
Csak két szabály van: tartsd a ritmust és élvezd!
Gyere bátran akkor is, ha még soha egy lépést sem tettél a táncparketten vagy táncórán!
Gyere bátran akkor is, ha nincsen partnered. Az órákon folyamatos párcsere van.
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
Tai Chi
A tai chi egy belső harcművészet: a harmóniáról, az egységről szól, amelyben az együttműködő áramlás és a tudatos érzékelés megtapasztalható. Ellazít, hajlékonyabbá, stabilabbá tesz.
Kik és miért gyakorolják a tai chit? Kiknek ajánljuk?
A tai chit minden korosztály gyakorolja szerte a világon, főleg az egészség megőrzése és az immunrendszerre gyakorolt jótékony hatása miatt. Kínában az idős emberek megőrzik és növelik testük rugalmasságát, a tai chi gyakorlásának köszönhetően. Emellett fontos kiemelni, hogy a tai chi chuan egy belső harcművészet, mely a taiji-szimbólum (yin-yang) alapelveire épül (harmónia, körkörösség, váltakozás) és megvalósítása során a tudatosságra és a lazításra épül.
Fenti tulajdonságai miatt is kiválóan alkalmas a mindennapok során minket érő stresszhatások ellenpontozásaképpen stresszoldó, relaxáló, méregtelenítő, blokkoldó és harmonizáló céllal gyakorolni. Ajánljuk ülőfoglalkozásúaknak (informatikai szakemberek, adminisztrátorok, járművezetők, stb.), emberekkel foglalkozó és magas stresszfaktorú munkát végzőknek (vezetők, tanárok, trénerek, orvosok, stb.).
A tánc vagy a mozgás szerelmesei, a táncosok, a jógások és a külső harcművészetek gyakorlói számára a mozdulatok lassúságából fakadó testtudatfejlesztő oldala és inspirációt adó jellege miatt is izgalmas felfedezési és gyakorlási lehetőséget nyújt, teljesebbé téve a belső érzékelést, tisztábbá a mozdulatokat, kifejleszthetjük a minimális izommunkával végrehajtott, középpontból irányított mozgást. A tai chi chuan mozdulatban megnyilvánuló költészet: „öleld át a tigrist és vidd vissza a hegyekbe”, „a fehér daru meglebbenti szárnyát”, „felhőként hullámzó kezek”.
Miből áll a tai chi gyakorlása?
A tai chi könnyen elsajátítható, körkörös, lágy mozdulatokból áll, melyeket lassan gyakorlunk. Megtapasztalhatjuk benne az egyszerű mozgásból fakadó harmónia örömét és szépségét. A gyakorlás hatására rugalmasabbak, stabilabbak és örömtelibbek leszünk. A Yangjia Michuan Taijiquan gyakorlása a következő részekből áll: alapgyakorlatok, formagyakorlat, harcművészeti alkalmazások, ’lökőkéz’ páros gyakorlatok, meditáció és fegyveres gyakorlás.
Mit csinálunk az órákon?
Finoman átmozgatjuk a testünket (ízületről, ízületre haladva)
Lépésről lépésre megismerkedünk a tai chi elméletével és gyakorlatával.
Megtanulunk pár egyszerű gyakorlatot, amivel stabilabbá és energikusabbá válhatunk.
Megosztjuk egymással a tapasztalatainkat.
Milyen öltözetet javasolunk?
Vékony talpú cipő, laza póló, kényelmes hosszúnadrág.
Mi a Yangjia Michuan Taiji Quan?
Az általunk gyakorolt stílus a Yang-stílusú tai chi chuan egyik taiwan-i központú iskolája. A Yangjia Michuan Taijiquan jelentése: ’Taijiquan a Yang család rejtett hagyományában’. A rejtett hagyomány vonala: Yang Luchan – Yang Jianhou – Zhang Qinlin – Wang Yen-nien. A hagyomány nemrég elhunyt mestere: Wang Yen-nien (1914-2008)
Nemzetközi központ: Taipei, Yen-nien Daoguan – http://ymti.org/us/
Európai szervezetei: Amicale du Yangjia Michuan Taijiquan (Baráti Kör) – http://taijiquan.free.fr
Collège Européen des enseignants du Yangjia Michuan Taijiquan (Tanári Kör)
Amerikai szervezete: American Yangjia Michuan Taijiquan Association – www.aymta.org
Magyarországi képviselete: YaMiTaH Tai Chi Barátok Egyesülete
(Röviden: YaMiTaH, azaz Yangjia Michuan Taijiquan Hungary)
A YaMiTaH Tai Chi Barátok Egyesülete nevében üdvözöllek és jó gyakorlást kívánok:
Rózsa Dani
Tanáraink:
Helyszín:
Időpont:
